Vill hantverkare köpa arbetskläder online eller söker de efter lokala butiker där man kan prova kläderna och ta med dem direkt? Google ger lite svar på frågan. Med allt större E-handel och har ”butiksdöden” blivit ett begrepp som används inom vissa branscher. E-butikerna tar kunderna i så stor omfattning att man inte längre går till fysiska butiker. I alla fall inom vissa områden, vissa produkter och vissa branscher. Företagare som vill köpa arbetskläder kan göra detta via en rad olika E-handlare – men Google visar att suget efter lokala butiker fortfarande är stort. 

Varför inte leta arbetskläder på Google?

En snickare i Stockholm kan mycket väl söka på Google med frasen ”Arbetskläder Stockholm”. Under de organiska resultaten presenterar Google ”Sökningar relaterade till Arbetskläder Stockholm”. Detta alltså kopplat till den sökning som precis genomförts. 

Google sammanställer alla sökningar på olika begrepp samt vad användarna sökt efter och sedan klickat vidare på. De relaterade sökningarna visar alltså på hur olika hantverkare (eller privatpersoner) gjort för att hitta rätt återförsäljare av arbetskläder i just Stockholm. Det är i dessa relaterade sökningar som man kan se att många verkligen vill köpa i fysiska butiker. 

När en sökning genomfördes, med denna sökfras, i april 2018 visades 8 relaterade sökfraser. Sökfraser som alltså Google anser (med stöd av statistik) att kan vara värdefulla för användare att gå vidare med i jakten på exakt rätt sökträff. 

Av dessa åtta var det fyra som var lokalt anknutna. Ett exempel är ”Arbetskläder Stockholm City”. Till sannolikhet har sökning först skett på arbetskläder men eftersom sökresultatet domineras av E-handlare har man valt att smalna av sökningen mot det område där man vill hitta en fysisk butik. I detta fall alltså i city. 

Ett annat exempel är Arbetskläder Södermalm som därmed ännu tydligare visar var kunden vill hitta sin butik och genomföra inköp. Med tanke på att fyra av åtta relaterade sökningar var orts- eller områdesbelägna bör man kunna dra en viss slutsats att efterfrågan på lokala återförsäljare är stor. 

Övriga sökningar

Vad bestod då resterande sökningar av? Två var relaterade till ett specifikt märke av arbetskläder. De som exempelvis haft Fristads arbetskläder och är nöjda med dessa vill fortsätta med det och därmed hitta en återförsäljare av detta märke. Detsamma gäller Blåkläder osv. En sökning handlade om yrkeskläder vilket till viss del kan sägas vara samma sak som arbetskläder. Ibland skiljer man däremot på dessa begrepp då arbetskläder främst är mot hantverksyrken och yrkeskläder även kan vara inom vård, kontor eller andra branscher. 

 

3 maj 2018